تبلیغات
مخزن نفت - آشنایی با پایانه های صادرات مواد نفتی ایران
نفت طلای سیاه

آشنایی با پایانه های صادرات مواد نفتی ایران

نویسنده :petroman
تاریخ:دوشنبه 18 آذر 1387-06:42 ب.ظ

آشنایی با پایانه های صادرات مواد نفتی ایران

نكا :

پایانه‌ نفتی بهشهر (نكا) در جنوب شرقی دریای خزر در فاصله 23 كیلومتری شمال شهرستان نكا جنب نیروگاه حرارتی نكا قرار دارد. این پایانه بمنظور دریافت نفت از كشورهای حوزه دریای خزر بمنظور طرح معاوضه در زمینی به مساحت 62 هكتار احداث گردید.
اسكله‌ها:
3 عدد اسكله در حوضچه‌ای به شعاع چرخشی 200 متر با عمق 5/5 متر احداث گردید كه هر یك شامل دو بازوی تخلیه بقطر ″12 با تجهیزات كامل و ظرفیت تخلیه 800 مترمكعب در ساعت برای هر بازو میباشند، ضمن اینكه سیستم قبلی تخلیه نفت جهت نفتكشهایی كه فاقد چندراهه استاندارد میباشند در هر سه اسكله

 به سیستم جدید (بازوها) وصل شده است.
لازم به ذكر است كه نفتكشهای 5000 تنی با آبخور 5/4 متر قادر به پهلوگیری در این اسكله‌ها میباشند.
سیستم آتش‌نشانی:
بمنظور مبارزه با اطفاء حریق و ایمنی تأسیسات، سیستم ‌آتش‌نشانی شامل تلمبه‌های برقی و دیزلی، و سیستم كف‌ساز برای كلیه مخازن ذخیره، محوطه تأسیسات و اسكله‌ها بصورت كاملاً مجهز احداث گردیده.
آب مصرفی تأسیسات:
با حفر دو حلقه چاه نیمه عمق در محوطه پایانه و احداث مخزن 1000 مترمكعبی بانضمام تلمبه‌های درون‌چاهی و ارسالی , آب مورد نیاز دستگاههای دیگ بخار و مصارف صنعتی و شستشوی محوطه تلمبه‌ها و میترینگ تأمین میشود.
سیستم پساب صنعتی:
با توجه به اهمیت زیست محیطی و بخصوص مبارزه با آلودگی محیط دریا، سیستم تصفیه پسابهای صنعتی احداث گردید كه قادر به تصفیه آب تا كاهش آلودگی نفتی به حد 10 قدم (قسمت در میلیون) میباشد و نفت بازیافتی را به مخازن ذخیره منتقل نموده و آب خروجی جهت مصارف فضای سبز و در نهایت برگشت به دریا مناسب میباشد.
اطاق كنترل مركزی:
كلیه فرمانها و تغییرات و علائم هشدار دهنده به اطاق كنترل منتقل میشوند و از داخل اطاق هرگونه عملیاتی كه در تأسیسات نیاز باشد، قابل اجرا و كنترل میباشد.
آزمایشگاه:
آزمایشگاه شیمیائی مجهز به دستگاههای آزمایشگاهی بمنظور آزمایشات كیفی نفت وارداتی و آب مصرفی دیگهای بخار و آب شرب.

ماهشهر :
به دنبال كشف و استخراج نفت در حوزه مناطق نفت خیز جنوب و ضرورت صدور آن از طریق دریا و به وسیله كشتی های نفتكش، فعالیتهای دریایی ابتدا در آبادان شروع گردید. سپس با توسعه صنعت نفت ، احداث پالایشگاه آبادان و بالا رفتن اندازه نفتكشها، بندر ماهشهر جهت صادرات نفت خام و فراورده های پالایشگاه تجهیز گردید.
اداره خدمات دریایی همزمان با شروع صادرات نفت آغاز به كار نمود و عملیات دریایی ماهشهر به عنوان یكی از واحدهای این اداره وظیفه خدمات رسانی را در پایانه ماهشهر عهده دار است.
اهم وظایف
شركت در عملیات پهلودهی و جداسازی نفتكش ها به اسكله
اسكورت و هدایت كشتی ها در زمان ورود به پایانه و خروج تا بندر امام خمینی
آماده باش عملیاتی در زمان بار گیری و تخلیه نفتكش ها
مقابله و مبارزه با آلودگی های نفتی و آتش سوزی های احتمالی

مشخصات شناورهای عملیات دریایی ماهشهر
سه فروند یدك كش عملیاتی / آتشخوار به نام های پیلتن و رویین تن هر كدام با قدرت 3000اسب قوه، ساخت انگلستان و بهزاد با قدرت 4050 اسب قوه، ساخت هلند در منطقه ماهشهر استقرار دارند. هر سه یدك كش به سیستم های ایمنی و نجات جان مجهز بوده و كلیه گواهینامه های لازم را از سازمان رده بندی مطابق با استانداردهای بین المللی دریافت نموده اند.
فعالیت های جنبی
اعزام یدك كش به بندر امام ، انجام مانورهای اضطراری، كمك به بازسازی اسكله ها ، نقل و انتقال تجهیزات ، كنترل و جلوگیری از تصادم كشتی های مرده در لنگرگاه پایانه، ازجمله خدمات جنبی است كه توسط عملیات دریایی ماهشهر انجام می شود.

واحد تعمیرات عملیات دریایی ماهشهر
كیله تعمیرات اضطراری و دوره ای شناورها توسط واحد تعمیرات در محل استقرار شناورها انجام می پذیرد . جهت قطع وابستگی به وارد كردن لوازم یدكی از خارج ، اكثر قطعات در داخل شبیه سازی میگردد و یا قطعات فرسوده بعد از بازسازی مجدداً مورد استفاده قرار گرفته میشود. تعمیرات اساسی یدك كشها كه عمدتاً شامل خزه زدایی و رنگ آمیزی زیرآبی و بازدید شافت و پروانه و سایر اجزای آن است در حوضچه های خشك داخلی انجام می شود.
نیروی انسانی
طبق ساختار سازمانی مصوب كاركنان رسمی، شامل ناخدایان، مهندسین موتورخانه، سرملوان وموتوریست به تعداد 52 نفر در منطقه انجام وظیفه می نمایند
استفاده از نیروی پیمانكاری
تهیه و تامین مواد غذایی و بخشی از نیروهای ملوانی و روغنكاری، خدمات اطاقداری ، پخت و سرو غذا، رنگ آمیزی و شستشوی موتورخانه در قالب قرارداد حجمی از شخص ثالث تامین میگردد.
چشم انداز آینده شركت پایانه های صادرات مواد نفتی در پایانه ماهشهر
در حال حاضر شركت های پالایش و پخش فراورده های نفتی و پایانه های صادرات مواد نفتی به صورت مشترك در پایانه ماهشهر فعال هستند كه بر اساس برنامه ریزی وزارتی و در چهارچوب شرح وظایف،‌اداره كل پایانه ماهشهر به شركت پایانه های صادات مواد نفتی واگذار خواهد گردید. همچنین ساخت تجهیزات جهت صادرات كاز مایع در دست اقدام بوده كه به محض تكمیل، راهبری آن را شركت پایانه های صادرت مواد نفتی عهده دار خواهد شد.

عسلویه :
موقعیت بندر:
بندر عسلویه در 270 كیلومتری جنوب شرقی بوشهر قرار دارد. بندر فوق جهت ایجاد پالایشگاههای مورد نیاز توسعه میعانات گازی پارس جنوبی انتخاب شده است. شركت پایانه‌های صادراتی مواد نفتی عملیات صدور میعانات گازی از پایانه پارس جنوبی را بعهده دارد.
گوی شناور (S.B.M.) در موقعیت جغرافیایی:
LAT 27° 31” 28.1” NORTH
LONG 052° 31” 36.3” EAST

مخازن شركت نفت و گاز پارس جنوبی:
3 مخزن 330 هزار بشكه‌ای A, B, C هم اكنون در سرویس میعانات گازی است.
عملیات بارگیری:
عملیات پهلودهی- پهلوگیری- جداسازی توسط پرسنل و شناورهای شركت پایانه‌ها انجام می‌گیرد.
اسكله:
اسكله كوچكی به نام هیوندای نیز جهت انتقال پرسنل از ساحل به دریا و بلعكس در جنوب بندر صادراتی پایانه پارس جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ترمینال پارس جنوبی در تاریخ 7/2/81 با پهلودهی كشتی میناب 1 جهت DISPLACE نمودن محتویات خط لوله، بعنوان ترمینال رسماً كار خود را آغاز نمود. در تاریخ 9/2/81 با پهلودهی كشتی ALDIBYANIY YAH اولین محموله كاندنسیت به مقدار 36887 تن را صادر نموده است.
لنگرگاه:
بعلت عبور لوله‌های زیردریایی انتقال گاز از چاههای حوزه پارس جنوبی به پالایشگاه، لنگر انداختن در جنوبی S.B.M. ممنوع است. در حال حاضر كشتی‌های ورودی برای لنگر انداختن به 3 تا 4 مایلی غرب S.B.M. هدایت می‌شوند. لنگر انداختن در 2 مایلی S.B.M. در هر مسیری ممنوع است.

خارگ:
مقدمه:
جزیره خارگ كه در قسمت شمال خلیج فارس قرار دارد فراورده كنش بیولوژیك میلیاردها مرجان در طی بیش از یك میلیون سال است. این توده مرجانی چهارده هزار سال پیش آب را از روی خود زدوده و چون طاقدیسی از بستر فارس زایش یافته است.
جزیره خارگ در طول هشت سال دفاع مقدس یعنی 2888 روز جنگ 2834 بار مورد حمله جنگنده‌های مزدوران بعث قرار گرفت.
موقعیت جغرافیایی جزیره:
جزیره خارگ از لحاظ جغرافیایی در 30 مایلی شمال غربی بندر بوشهر واقع می‌باشد. طول جزیره 8 كیلومتر و عرض آن 4 كیلومتر بوده و دارای هوای گرم و مرطوب می‌باشد
مخازن ذخیره‌سازی نفت:
به منظور ایجاد امكان مانورهای عملیاتی، همچنین بازیافت انرژی جنبشی سیال كه در طول مسیر از دست داده است و تبدیل آن به انرژی پتانسیل در مرتفع‌ترین نقطه جزیره خارگ كه لایه‌های مرجانی محكمی داشته و مقاومت بالایی دارد مخازن عظیمی با ظرفیت‌های متفاوت در طی چند پروژه احداث گردیده است. همچنین از این مخازن در موقع بحرانی كه شرایط جوی برای پهلوگیری نفتكش مساعد نیست و یا نفتكش در كنگرگاه حاضر نمی‌باشد جهت ذخیره‌سازی نفت استفاده می‌شود.
این مخازن كه در ارتفاع 200 فوتی از سطح دریا بنا شده‌اند این امكان را به نفت خام می‌دهد تا با نیروی جاذبه به سمت اسكله‌ها هدایت شوند. مخازن ذخیره‌سازی نفت به صورت استوانه‌های قطور و مرتفع عمودی بنا شده‌اند و ظرفیت آنها از یكصد و چهل هزار تا یك میلیون بشكه متفاوت است.
سقف این مخازن از نوع شناور بوده و با بالا و پائین رفتن سطح نفت در داخل مخزن حركت می‌نماید.
شناور بوردن سقف به میزان قابل توجهی از خروج گازهای سبك همراه نفت جلوگیری می‌كند و از كاهش مرغوبیت نفت نیز می‌كاهد. همچنین وجود سقف شناور ایمنی مخزن را بیشتر و باعث جلوگیری از مخلوط شدن هوا با هیدروكربن داخل مخزن می‌گردد.
در حال حاضر تعداد مخازن موجود 22 مخزن، با ظرفیتهای مختلف از 140 هزار بشكه تا یك میلیون بشكه بوده كه تعدادی از این مخازن در دست تعمیر و بازسازی می‌باشد.
میزان ذخیره‌سازی نفت خام متناسب با تعداد مخازن موجود در سرویس در هر مقطع زمانی متغیر می‌باشد.
اسكله غربی (آذرپاد):
با رونق گرفتن صنایع كشتی‌سازی و ساخت نفتكشهای غول‌پیكر، صنعت صادرات نفت متحول گشته و در این راستا كشورهای صادركننده نفت به پهلوگاههای بزرگتر و ایجاد شرایط لازم برای پهلوگیری نفتكش با ظرفیتهای تا 500 هزار تنی نیازمند شدند.
كشور ایران از جمله كشورهایی بود كه سریعاً در این خصوص گام برداشت و بدین ترتیب در سال 1350 در فاصله 1455 متری غرب جزیره خارگ و در جایی كه ارتفاع آب بعضاً به 32 متر می‌رسد اقدام به طراحی و ساخت جزیره دریایی موسوم به آذرپاد نمود و با احداث چهار خط لوله 56 اینچی زیردریایی امكان انتقال نفت موجود در مخازن را به اسكله آذرپاد مهیا نمود و به موازان آن نیز دو خط لوله 20 اینچ جهت انتقال سوخت به اسكله آذرپاد احداث شد و امكان تحویل سوخت به نفتكشها عملاً تحقق یافت.
قبل از شروع جنگ تحمیلی چهار پهلوگاه در اسكله آذرپاد به ترتیب از شماره 11 الی 15 فعال بوده و با وجود سیستمهای دقیق اندازه‌گیری حجم سیال صادراتی این اسكله عنوان یكی از بزرگترین و معروفترین اسكله‌های صادراتی دنیا را به خود اختصاص داده بود.

با شروع جنگ تحمیلی اسكله آذرپاد چندین با مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفته و كاملاً نابود گردید كه با استعانت خداوند متعال و با تلاش جهادگران صنعت نفت 1000 تن سازه‌های فلزی تخریب شده در اسكله بازسازی و حدود 700 تن سازه جدید جایگزین آن گردید. در حال حاضر اسكله آذرپاد با 3 پهلوگاه به شماره‌های 11 و 12 و 15 یكی از فعالترین اسكله‌های نفتی دنیا به شمار می‌آید.
این اسكله به وسیله دو نمایشگر كامپیوتری به ساحل مرتبط می‌باشد و مجهز به سیستم كمك ناوبری پیشرفته، سیستم اطفاء حریق خودكار و نیمه خودكار و سیستم چرخشی و گرمایشی سوخت به منظور پیشگیری از لخته شدن آن می‌باشد. همچین با استفاده از امكانات موجود كار بارگیری در اسكله 15 با دو نوع نفت به صورت همزمان مهیا می‌باشد.
خدمات دریایی و دریانوردی:
قبل از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران، به دلیل حساسیت بخش خدمات دریایی، عمده فعالیتهای آن توسط متخصصین خارجی اداره می‌گردید. لیكن بعد از برچیده شدن دست اجانب، كلیه فعالیتهای این بخش كه در روند صادرات نفت خام نقش حیاتی و حساسی دارد، به دست كاركنان و متخصصین ایرانی انجام می‌گیرد.

اهم وظایف این بخش عبارتند از:
هدایت و راهنمایی نفتكشها و شناورها به لنگرگاه و بالعكس
هدایت و راهنمایی نفتكشها به منظور پهلودهی به اسكله‌های شرقی و غربی و جداسازی بعد از اتمام بارگیری
آماده‌سازی كشتیهای مادر جهت پهلودهی و جداسازی كشتیهای سیار و مشتری به آنها برای انتقال نفت و جداسازی آنها
انجام بازرسیهای ایمنی از كشتیهای در حال بارگیری در اسكله‌ها
حصول اطمینان از آماده بودن یدك‌كشهای عملیاتی و قایقهای راهنمابر و بندگیر و همچنین شركت این شناورها در عملیات پهلودهی
جداسازی كشتیهای نفتی و آماده‌باش اضطراری و مقابله با آلودگی نفتی
حصول اطمینان از آماده بودن بارجها، یدك‌كش حمل و نقل برای جابجایی كالا و محصولات دریایی
حصول اطمینان از آماده بودن شناورهای مسافربری برای تعویض نوبتكاریها، سفرهای عمومی و موارد اورژانس منطقه جهت اعزام به بوشهر
خطوط لوله:
نفت تولیدی از مناطق نفتخیز جنوب ابتدا به وسیله خطوط لوله از تلمبه‌خانه‌های اهواز و امیدیه و گوره به چند راهه گناوه، سپس توسط سه خط لوله زیردریائی ”30 ، یك خط لوله ”42 و یك خط ”52 از روی بستر دریا پس از طی مسافتی در حدود 32 كیلومتر به جزیره خارگ وارد می‌شود.
این خطوط كه ناقل نفت خام سبك و سنگین می‌باشد تا مخازن ذخیره‌سازی امتداد داشته و پس از ورود به ایستگاه كاهش فشار به تفكیك نوع نفت (سبك و سنگین) وارد مخازن می‌شوند و سپس از طریق راه خروجی مخزن توسط دو خط لوله جداگانه كه هر یك به نوع خاصی از نفت اختصاص دارد به سمت چند راه اسكله شرقی و همچنین اسكله غربی معروف به آذرپاد هدایت می‌شوند.
اسكله شرقی (T) :
این اسكله در سال 1960 میلادی تكمیل گردید و اولین محموله نفت صادراتی ایران به میزان 125610 بشكه از طریق امكانات جزیره خارگ در تاریخ دوم ژانویه همان سال تحویل كشتی هلدیا گردید. این اسكله در فاصله 1100 متری ساحل قرار دارد و عمق آب در اطراف اسكله در حدود 15 تا 22 متر می‌باشد. طول اسكله در حدود 1830 متر و عرض آن 40 متر می‌باشد و ده پهلوگاه در آن احداث گردید كه به ترتیب از شماره 1 تا 10 نامگذاری گردیده‌اند.
در خلال جنگ تحمیلی به اسكله شرقی آسیب‌های فراوانی وارد گردید و این اسكله بارها مورد تهاجم دشمن بعثی قرار گرفت بطوری كه در هنگام بازسازی مجدد اسكله، از بخش شمالی حدود 3500 تن و از بخش جنوبی آن 15000 تن آهن‌آلات جمع‌آوری گردید.
پس از پایان جنگ تحمیلی همزمان با بازسازی مخازن ذخیره‌سازی نفت كار بازسازی و نوسازی اسكله شرقی نیز آغاز شد و در مدت كوتاهی با تلاش شبانه‌روزی متخصصان و كارگران صنعت نفت این اسكله آماده بارگیری همزمان به 6 نفتكش با ظرفیت‌های 100 هزار تا 270 هزار تن گردید
سیستم اندازه‌گیری نفت:
به منظور اندازه‌گیری حجمی نفت خام صادراتی در محل اسكله شرقی (T) و ساحل اسكله آذرپاد مجموعه‌ای از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستمهای اندازه‌گیری نفت تعبیه گردیده است. این سیستمها با دقت زیاد، كار اندازه‌گیری و محاسبه نفت صادراتی را انجام می‌دهند. صحت دستگاههای اندازه‌گیری هر ساله با نظارت بازرسین مستقل مورد آزمایش و كالیبره قرار گرفته تا حصول اطمینان گردد كه دستگاههای اندازه‌گیری از دقت كافی و محاسبه دقیق نفت صادراتی مطابق با آخرین استانداردهای شناخته شده بین‌المللی برخوردار می‌باشدو در عمق 42 متری قرار دارد.
طول خط لوله 30 اینچ كاندنسیت از پالایشگاه تا S.B.M. ، 7640 متر می‌باشد كه فاصله PLEM تا ساحل 3400 متر و فاصله ساحل تا حصار پالایشگاه 4240 متر می‌باشد. تأسیسات میترینگ و شیر ساحلی نیز در مسیر خط لوله از پالایشگاه به ساحل نصب گردیده است.
2 رشته لوله لاستیكی (رشته خارجی 29 عدد، رشته داخلی 28 عدد) میعانات گازی را از S.B.M. به كشتی متنقل می‌نماید كه اتصال آنها 16 اینچ می‌باشد.
S.B.M. پارس جنوبی پیوست سازنده IMODCO LTD DOCUMENT NO: M1276-01 Rev.A
بتاریخ 21/FEB/1986 آمادگی پذیرش كشتی‌های با تناژ 000، 250 تن را دارا است.
متوسط تولید میعانات گازی در حال حاضر حدود 000، 90 بشكه در روز است با در سرویس قرار گرفتن فازهای دیگر پارس جنوبی افزایش خواهد یافت.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
How do I stretch my Achilles tendon?
دوشنبه 27 شهریور 1396 11:40 ق.ظ
I think that everything wrote was actually very
reasonable. But, think on this, suppose you were to write a awesome title?
I mean, I don't want to tell you how to run your website, but
suppose you added a title that grabbed a person's attention?
I mean مخزن نفت - آشنایی با پایانه های صادرات مواد نفتی
ایران is a little vanilla. You might look at Yahoo's home page and see how they create article titles to
get viewers interested. You might add a video or a related pic or two to get people excited about everything've got to say.
Just my opinion, it might bring your website a little livelier.
leontinecragar.hatenablog.com
یکشنبه 15 مرداد 1396 06:25 ق.ظ
Your style is so unique in comparison to other folks I have
read stuff from. Thanks for posting when you've got the opportunity, Guess I will just
book mark this page.
Adeline
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:00 ب.ظ
I feel this is among the so much significant information for me.
And i'm satisfied reading your article. However should remark on some normal things,
The site taste is great, the articles is in point of fact great : D.
Good activity, cheers
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر